Na ból głowy - fizjoterapia

Bóle głowy są powszechnym i częstym problemem, praktycznie każdy z nas miał nieprzyjemność doświadczyć ich na sobie. U większości osób są one sporadyczne i krótkotrwałe, ale są wśród nas osoby, którym ból głowy towarzyszy niemal codziennie lub ich bóle są tak intensywne, iż uniemożliwiają normalne funkcjonowanie. Problem nie dotyczy tylko osób dorosłych, ale również dzieci w wieku przedszkolnym, wczesnoszkolnym oraz młodzieży w wieku dojrzewania. Częste, intensywne bóle głowy mogą ograniczyć kontakty towarzyskie z rówieśnikami, mogą być źródłem dodatkowych objawów, takich jak mdłości, wymioty, brak apetytu, zaburzenia równowagi, problemy z koncentracją a co za tym idzie, kłopoty w nauce. U dorosłych bóle głowy skutkują najczęściej zmniejszeniem efektywności w pracy, mają również wpływ na życie towarzyskie i rodzinne.

Najczęściej występującymi bólami głowy są bóle napięciowe oraz migreny. Ich leczenie oparte jest głównie o leczenie farmakologiczne. Niestety takie leczenie niesie za sobą duże obciążenie układu pokarmowego i wątroby a przy silniejszych środkach istnieje niebezpieczeństwo uzależnienia się od nich. W przypadku tak silnych dolegliwości leki powinny być stosowane pod kontrolą lekarza specjalisty. Dużo bardziej naturalną metodą walki z bólem głowy jest fizjoterapia, szczególnie dla osób, które źle znoszą leczenie farmakologiczne. Zabiegi fizykalne są w stanie zmniejszyć intensywność i częstotliwość bólów głowy, a co za tym idzie zmniejszyć zapotrzebowanie na środki przeciwbólowe. Fizjoterapia dysponuje takimi narzędziami jak: masaż, terapia manualna, fizykoterapia oraz ćwiczenia korygujące złą postawę, która może być źródłem problemu.

Bóle głowy mogą powstać w skutek problemów z układem ruchu. Zła postawa, duża ilość stresu, przemęczenie fizyczne i psychiczne wpływa na nasz organizm zwiększając napięcie pewnych grup mięśniowych. Nie bez przyczyny mówi się, że ktoś dźwiga swoje zmartwienia, problemy na barkach. Istnieją w naszym ciele mięśnie w okolicy karku, szyi a nawet twarzy, które zbyt napięte mogą powodować bóle głowy o bardzo dużej intensywności. Dlatego cierpiąc na bóle głowy warto odwiedzić fizjoterapeutę, aby obejrzał wspomniane partie ciała i rozluźnił nadmiernie napięte mięśnie. Pomocny może okazać się również masaż, który oprócz działania rozluźniającego ma za zadanie zmniejszyć napięcie wywołane problemami emocjonalnymi i zredukować stres. Dodatkowo terapię można wspomóc taśmami do kinesiology tapingu, naklejanymi wzdłuż mięśni, które odpowiednio zaaplikowane w sposób znaczny rozluźniają mięśnie.

Autor: mgr Adam Dąbrowski